Generelle Betingelser 2021
(se Generelle Betingelser 2022 længere nede på siden)

De almindelige vilkår er udformet efter den danske Lov om Pakkerejser (”Pakkerejseloven”).

Vilkårene gælder for pakkerejser, som falder ind under definitionen i Pakkerejseloven.

Kunder, som alene bestiller transport inklusiv overnatning under transporten, eller som rejser helt eller delvist i forretnings-, forsknings eller professionelt øjemed, falder bl.a. ikke ind under Pakkerejseloven.

For andre rejser end pakkerejser gælder disse Generelle Betingelser med undtagelse af de rettigheder, som er tillagt Kunden i henhold til Pakkerejseloven.

Det er vigtigt, at Kunden ved bestilling oplyser et mobilnummer og en emailadresse, som Kunden har adgang til under rejsen, således at Smyril Line kann kontakte Kunden i filfælde af ændringer i sejlplanen. 

For grupper gælder særlige vilkår.  

PARTER - SMYRIL LINE A/S OG KUNDEN

Aftalen er indgået mellem den/de personer, som er angivet i rejsedokumenterne (Kunden) og Smyril Line A/S, CVR 21498106, Erik Sondrupsvej 10-12, 9850 Hirtshals.  

Rejsegarantifonden

SML er medlem af Rejsegarantifonden og har registreringsnummer 1473. 

AFTALEN - INDGÅELSE/BESTILLING

Aftaleforholdet mellem Kunden og SML etableres ved Kundens bestilling. Aftalen består af disse Generelle Betingelser, SML’s program, brochure- og sejlplan og andet markedsføringsmateriale for den pågældende rejse, medmindre andet er skriftligt aftalt. Særaftaler, baseret på Kundens særlige ønsker, skal altid fremgå skriftligt af aftalen for at være gyldige.

Kunden er selv ansvarlig for at kontrollere, at indholdet af bekræftelse og/eller faktura stemmer overens med Kundens bestilling. Kunden har selv ansvar for, at SML får oplyst korrekte oplysninger, som er identisk med gyldig rejsedokumentation (pas, sygesikringsbevis, m.v.), for alle rejsende. 

Børn og unge under 16 år skal rejse med en forælder eller værge. Børn og unge under 16 år kan rejse med andre, forudsat at mindst en ledsager er over 18 år og fremviser skriftlig tilladelse til rejsen fra forældre eller værge ved bestilling. Der skal fremvises skriftlig tilladelse fra forældre eller værge ved bestilling af rejsende mellem 16 og 18 år, der rejser alene.

REJSENS PRIS - HVAD ER INKLUDERET?

Alle priser er i danske kroner (kr.). Priserne er inkl. alle gebyrer/skatter, når der bookes tur/retur billetter. Den færøske turistskat er inkluderet med 65 kr. pr. person fra 16 år ved udrejse fra Færøerne, dog ikke for transitrejsende.

For rejser, som inkluderer overnatning på land og som er anført som pris pr. person forudsættes, at minimum 2 voksne rejser sammen.

Ved alle rejser, som er bestilt inklusiv egen personbil, er bilens max. højde 1,9 m inklusiv tagbagage og antenne og bilens max. længde 5,0 m, medmindre andet er angivet. Der er tillæg for køretøjer med større mål samt for campingvogne, anhængere m.v.

Børnepriser (3-11 år) er baseret på overnatning i egen køje/opredning i forældrenes kahyt/værelse. Børn 0 og 2 år rejser gratis, hvis de ikke optager egen køje/seng. Ønskes særskilt køje/seng for børn 0-2 år betales samme pris som for børn 3-11 år.

Udflugter, måltider, drikkevarer, indkvartering på land og hertil knyttede ydelser, transfer, transport på land er ikke inkluderet i prisen, medmindre andet er anført. 

Overnatning på hotel- og guest house sker i delt dobbeltværelse. Personer, som rejser alene, skal betale enkeltværelsestillæg. 

For alle priser, som vedrører vandrerhjemsophold, forudsættes, at overnatningen finder sted i flersengsværelser. Det er muligt at leje sengelinned mod ekstrabetaling samtidig med bestillingen. 

Overnatning i feriehus i Island er inkl. leje af sengelinned, håndklæder, varme og elektricitet. Kunden er forpligtet til selv at rengøre feriehuset inden afrejsen. Overnatning i feriehus på Færøerne er inkl. varme og elektricitet. Slutrengøring er obligatorisk og med i prisen. Sengelinned kan lejes samtidig med bestillingen.

BETALINGSBETINGELSER

Ved bestilling tidligere end 31 dage før afrejsen skal 1. rate på 25 % (dog min. 3.000 kr.) af rejsens pris være indbetalt til SML senest 7 dage efter bestillingen. 2. rate på den resterende del af rejsens pris skal være indbetalt til SML senest på 31. dagen før afrejsen.

Ved bestilling mindre end 31 dage før afrejse, betales hele rejsens pris ved bestillingen.

For rejser op til 3.000 kr., betales hele rejsens pris ved bestillingen.

For visse tilbud er det en betingelse, at hele rejsens pris skal betales samtidig med bestilling uanset rejsens pris, længde og afrejsetidspunkt. Sådanne betalingsvilkår fremgår i af det markedsførte tilbud.

For grupper er specielle betalingsbetingelse gælder, der henvises til ”Gruppebetingelser”.

Alle ovennævnte betalingsforhold omfatter også Internetbestillinger.

Overholdes ovennævnte betalingsbetingelser ikke, vil SML annullere det bestilte og opkræve gebyrer i henhold til afbestillingsreglerne.

PRISÆNDRINGER EFTER AFTALENS INDGÅELSE

SML kan forhøje eller nedsætte den aftalte pris for pakkerejsen som følge af ændringer i 1) transportomkostninger, herunder brændstofpriser, 2) skatter, afgifter eller gebyrer for visse tjenesteydelser såsom havne-, landings- eller startafgifter eller 3) valutakurser, som er anvendt ved beregningen af prisen for pakkerejsen.

SML underretter hurtigst muligt Kunden herom. Den aftalte pris for rejsen kan ikke forhøjes de sidste 20 dage før det aftalte tidspunkt for pakkerejsens påbegyndelse.

KUNDENS ÆNDRINGER AF AFTALEN EFTER AFTALEINDGÅELSE

SML vil så vidt muligt efterkomme Kundens ønsker om ændring af aftalen.

Kunden skal betale følgende gebyrer for ændringer af afrejsedato, ud – og hjemrejsedato, antal rejsende, de rejsendes navne eller de rejsendes bil:

  • Sker ændring inden 31 dage før afrejse, pålægges et administrationsgebyr for ændringer på 100 kr. pr. person og pr. bil + den eventuelle medførte prisændring. Ændringsgebyret forfalder til betaling samtidig med ændringen.
  • Foretages ændring 30-8 dage før afrejse pålægges et ændringsgebyr på kr. 200 pr. person og pr. bil + den eventuelle medførte prisændring. Medfører ændringen en forringelse i bestillingen, f.eks. færre antal personer, afbestilling af bil, afbestilling af overnatning o.l., behandles ændringen som en afbestilling. Der henvises til ”Afbestillingsbetingelser”.
  • Foretages ændringer mellem 7 og 4 dage før afrejse pålægges et ændringsgebyr på kr. 400 pr. person og pr. bil bil + 10% af prisen. Ændringsgebyret forfalder til betaling samtidig med ændringen.
  • Foretages ændringer på 4. dagen eller mindre end 4 dage før afrejse, pålægges et ændringsgebyr på kr. 600 pr. person og pr. bil plus 10% af prisen. Ændringsgebyret forfalder til betaling samtidig med ændringen.

Ved alle ændringer af overnatning på land tillægges der desuden et ændringsgebyr på 185 kr. pr. værelse pr. nat + den eventuelle medførte prisændring.

AFBESTILLINGSBETINGELSER

Skibsrejser (gældende for både ud-og hjemrejse)

  • Ved afbestilling indtil 31 dage før afrejsen tabes 10 %, mindste tab udgør kr. 300 pr. person
  • Ved afbestilling 30-15 dage før afrejse tabes 50% af rejsens pris, dog min. nævnte administrationsgebyr.
  • Ved afbestilling 14-8 dage før afrejse fortabes 75% af rejsens pris.
  • Ved afbestilling mindre end 8 dage tabes rejsens totale pris.

Pakkerejser

Kunden kan skriftligt afbestille pakkerejsen mod betaling af følgende beløb til SML.

Afbestillingsgebyrer kan stige i tilfælde af, at hotellerne eller andre af SML-s samarbejdspartnere kræver højere gebyrer for afbestillinger.

  • Ved afbestilling indtil 31 dage før afrejse betales et afbestillingsgebyr på 10% af rejsens samlede pris, dog mindst kr. 675 pr. person samt kr. 185 pr. nat pr. hotelværelse.
  • Ved afbestilling 30-15 dage før afrejse betales 50% af rejsens pris samt yderligere administrationsgebyr på kr. 350 pr. person.
  • Ved afbestilling 14-8 dage før afrejse betales 75% af rejsens pris samt yderligere administrationsgebyr på kr. 350 pr. person.
  • Ved afbestilling mindre end 8 dage før afrejse tabes rejsens totale pris.

Kunden har udvidede afbestillingsrettigheder i tilfælde af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen jf. Pakkerejselovens §15, stk.2. 

Forudsætningen for, at kunden kan gøre rettighederne jf. Pakkerejselovens §15, stk.2, gældende, er, at de pågældende uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, ikke var aktuelle ved aftalens indgåelse. 


Grupperejser

Specielle afbestillingsbetingelser er gældende for grupper, se separate ”Gruppebetingelser”

AFLYSNING ELLER ÆNDRING FRA SML’S SIDE INDEN REJSENS PÅBEGYNDELSE

Rederiet forbeholder sig ret til at indsætte et andet men tilsvarende skib end annonceret, såfremt sådanne ændringer er påkrævet på grund af udefrakommende omstændigheder uden for Rederiets kontrol, herunder tekniske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Såfremt SML inden afrejsen aflyser rejsen eller ikke kan gennemføre rejsen som aftalt, skal Kunden hurtigst muligt informeres herom. Dette gælder dog ikke ved mindre ændringer, som Kunden må tåle.

Samtidig med informationen om ændringer/aflysninger skal SML informere kunden om kundens beføjelser, reklamation og retsvirkningen af manglende reklamation, jf. Pakkerejse-lovens kapitel 5.

Der henvises yderligere til stk. 10 vedr. sejlads til og fra Island i vinterhalvåret.

SML'S ANSVAR EFTER PAKKEREJSENS PÅBEGYNDELSE

Rederiet forbeholder sig ret til at indsætte et andet men tilsvarende skib end annonceret, såfremt sådanne ændringer er påkrævet på grund af udefrakommende omstændigheder uden for Rederiets kontrol, herunder tekniske eller sikkerhedsmæssige årsager.

SML forbeholder sig ret til at ændre eller aflyse udflugter i Island og på Færøerne i tilfælde af udfordrende vejrforhold. Hvis en eller flere udflugter bliver aflyst, vil SML ombord refundere forudbetalt beløb i DKK.

Har Kunden bestilt overnatning, har SML ret til at henvise Kunden til andre overnatningssteder i området af tilsvarende eller bedre standard end det bestilte.

Er rejsen mangelfuld, kan Kunden kræve, at SML afhjælper manglen, medmindre dette vil påføre SML uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe.

Kan afhjælpning ikke kræves, eller afhjælper SML efter kundens påkrav ikke manglen inden rimelig tid, har Kunden krav på forholdsmæssigt afslag i pakkerejsens pris.

Kan en betydelig del af de aftalte ydelser ikke leveres, eller er pakkerejsen i øvrigt behæftet med mangler, som medfører, at formålet med pakkerejsen er væsentligt forfejlet, kan Kunden hæve aftalen.

Lider Kunden tab eller sker der skade på Kundens person eller ting som følge af en mangel ved pakkerejsen, har Kunden krav på erstatning fra SML, medmindre (1) manglen skyldes en uvedkommende tredjemand og ikke med passende omhyggelighed kunne have været forudset ved aftalens indgåelse eller være undgået eller afbødet af SML eller nogen, SML er ansvarlig for, eller (2) manglen skyldes udefra kommende omstændigheder, som SML eller nogen, SML er ansvarlig for, ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet.

Kunden har endvidere krav på erstatning, hvis manglen angår egenskaber, som må anses som garantereret over for Kunden.

Har manglen forvoldt kunden væsentlig ulempe, kan der desuden tilkomme kunden en godtgørelse.

SPECIFIKKE BETINGELSER VEDRØRENDE SEJLADS TIL ISLAND I VINTERHALVÅRET

Smyril Line henleder opmærksomheden på at det kan forekomme, at sejladsen fra Færøerne til Island forsinkes, eller aflyses på grund af vejrforhold, der vurderes at kunne forhindre sikker sejlads.

I sådanne tilfælde kan passagerer blive forsinket fra Færøerne til Island og fra Is- land til Færøerne. I sådanne tilfælde, er Smyril Line ikke forpligtet til at betale erstatning, eller tilbyde alternativ transport, eller gratis indkvartering.

Omkostninger i sådanne tilfælde påhviler alene kunden. Smyril Line vil dog bestræbe at tilbyde passagerer, der er strandet på Færøerne at overnatte gratis om- bord på Norrøna, dog således at der kræves en rimelig betaling for forplejning og der tages forbehold for ledige pladser.

Der tages forbehold for ændringer i sejlplanen igennem vinterperioden, idet Smyril Line altid planlægger en sejllads, der er sikkerhedsmæssig forsvarlig. Hvis ændringer forekommer, vil passageren altid blive løbende informeret før og under sejladsen.

I tilfælde hvor skibet ikke sejler/ankommer til Island i en uge og rejsende, som er ombord på Norrøna ønsker at komme til Island snarest, sker dette på kundens egen regning og anledning og Smyril Line betaler ikke for den eventuelle flyrejse.

Såfremt kunden medbringer bil, som kunden ønsker at få fragtet til Island, vil Smyril Line i samarbejde med kunden sørge for at bilen fragtes vederlagsfrit til Island på den næste sejlads.

Såfremt kunden strander på Island, oppebærer kunden selv omkostninger til overnatning og forplejning i sådanne tilfælde, Smyril Line betaler ikke for eventuelle udgifter som hotel, mad o.a. i denne forbindelse, dog står Smyril Line gerne til rådighed over for kunden, for at hjælpe med at henvise til mulige overnatnings- steder, såfremt det er nødvendigt.

Vi har ikke haft sådanne aflysninger 2014-2017.

REKLAMATIONER - VIGTIGE FRISTER

Vil kunden gøre krav gældende i anledning af, at SML ikke vil kunne opfylde aftalen, eller at rejsen aflyses, skal kunden give SML meddelelse herom. Meddelelsen skal gives inden rimelig tid efter kundens modtagelse af informationen om aflysningen eller ændringen. I modsat fald mister kunden retten til at gøre krav gældende.

Vil kunden påberåbe sig en mangel ved rejsen, skal kunden give SML meddelelse herom inden rimelig tid efter, at kunden har opdaget manglen. I modsat fald mister kunden retten til at påberåbe sig manglen. Kunden mister dog ikke retten til at påberåbe sig manglen, hvis SML har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller for kundens krav i anledning af personskade.

ANSVARSBEGRÆNSNINGER

SML begrænser sit ansvar for skader, som kunden eller kundens medpassagerer påføres i henhold til indholdet af relevante internationale konventioner, herunder:

Søtransport af passagerer og tilhørende bagage reguleres i henhold til Athenkonventionen af 1974, med tillæg af protokol af 2002, og EU regulativ nr. 392/2009.

Indkvartering: Paris-konventionen.

De pågældende konventioner indebærer bl.a., at enhver sag med udgangspunkt i søtransport skal anlægges inden for toårsfristen, som er fastsat af Athenkonventionen. Retlige tiltag i forbindelse med krav, som der ikke er angivet forældelsesfrist for i internationale konventio-ner, eller som er angivet i Søloven, skal tages inden for et år fra Kunden går i land eller skul-le være gået i land. SML forbeholder sig retten til at gøre evt. begrænsninger i kompensation gældende, som fremgår af disse eller andre konventioner – herunder krav knyttet til dødsfald, personskade, forsinkelse for passagerer og tab, beskadigelse af og forsinket bagage.

Da der ifølge internationale konventioner ofte udbetales meget lave erstatningsbeløb, og da den rejsende selv skal afholde udgifter til lægehjælp og sygetransport mv. anbefaler SML, at kunden tegner en rejseforsikring.

SML kan ikke holdes ansvarlig for tab eller forventede tab af indtægter eller overskud, af brugstab, kontrakttab eller lignende, ej eller for følgetab, indirekte tab eller skader af lignende art.

I overensstemmelse med EU-regulativ nr. 392/2009 om ansvar for transportører af passagerer på søen, der implementerer Athen-konventionen i henhold til artikel 8 for transportørens ansvar for enhver skade, der forårsages på et køretøj, udgør en selvrisiko for passageren á SDR 330 (hvilket svarer til ca. DKK 3000.-) vil gælde, og et sådant beløb (SDR 330) vil blive fratrukket tabet af skade.

REJSEFORSIKRING

SML anbefaler altid at tegne en supplerende rejseforsikring.

REJSETIDER

Alle tider, herunder ankomst- og afgangstider er lokaltider og er med forbehold for vejrforholdene anslåede tider. SML forbeholder sig ret til at ændre i sejlplanen, herunder ankomst- og afrejsehavn, check-in tidspunkter og afrejsetider. Passageren er forpligtet til selv at holde sig orienteret om ændringer i sejlplanen på +298 345 800 eller på smyrilline.dk; I tilfælde af dårlige vejrforhold kan ankomst- og afrejsehavne på Island, Færøerne og Danmark ændres til anden havn.

Kunden skal være opmærksom på, at der skal påregnes ventetid i forbindelse med check-in, ombord-kørsel og ilandkørsel, hvorfor Kunden ikke kan forvente at være i land på skibets ankomsttid til havnen.

Norrøna skibstid er færøsk tid (Greenwich Mean Time). 

SIKKERHED

Rejsende skal rette sig efter personalets henvisninger under hele rejsen.

Af sikkerhedsmæssige årsager kan passagerer, bagage, køretøjer gennemsøges før ombord-stigning. Passagerer må ikke medbringe genstande eller bagage, som anses for en sikkerhedsrisiko ifølge den internationale sikkerhedskode for havne- og skibe, eller som kan skabe usikkerhed eller være til fare for sikkerheden om bord. SML skal og er berettiget til, afhængig af omstændighederne og uden at skulle holde passageren skadesløs, at bringe bagagen i land eller destruere den, når det er blevet medtaget om bord uden rederiets kendskab og skriftligt bekræftelse. Alle omkostninger som følge af misligholdelse af ovenstående som, at skibet skal holdes tilbage, bliver indskrænket i operationen inklusiv omsætningstab mm., overføres til den forårsagende, og rederiet holdes skadesløst.

Adgang til bildækket under sejladsen er ikke tilladt.

Berusede personer kan nægtes adgang til at deltage i hele eller dele af pakkerejsen.

SML har ret til at afvise passagerer under ombord-stigning eller ilandsætte passagerer under rejsen, hvis passageren efter kaptajnens vurdering er uegnet til at rejse eller kan være til fare for egen eller andres sikkerhed om bord. Afvisning medfører ikke refundering af betalt billet.

KAHYTTER

Kahytten skal forlades 1 time før ankomst. Tidspunktet kan variere og annonceres om bord

PAS

Passagerer skal være i besiddelse af gyldigt pas og eventuelle visa til hele rejsens varighed. Rederiet forbeholder sig ret til at se legitimation med billede – gerne pas. Har rejsende ikke EU pas skal dette meddeles ved bestilling.

SÆRLIGE BEHOV

Personer med nedsatte fysiske eller psykiske evner til, i en evt. nødsituation, på egen hånd at følge skibets sikkerheds instruktioner, skal oplyse om det ved bestillingen. Passagerer med særlige behov bedes møde i check-in senest 2 timer inden afgang, i Seyðisfjörður (Island), dog senest 3 timer inden afgang. Informer venligst personalet ved bestillingen og ved fremmøde til check-in. Handicapkahytter er til rådighed – dog kun for passagerer med kørestol.

GRAVIDITET

Gravide passagerer kan sejle med Norröna indtil 34. graviditetsuge. Dette er dog altid på egen risiko. Fra 31. graviditetsuge skal der medbringes en lægeerklæring. Norröna har ikke en læge eller sygeplejerske om bord.

RYGNING

Rygning er ikke tilladt indendørs. Det er kun tilladt at ryge i rygeområdet Hjallurin på dæk 9. Denne begrænsing omfatter både passagerer og besætning. Det er ikki tilladt at ryge i kahytterne ombord. Overtrædelse vil medføre et gebyr a DKK 1500. 

HITTEGODS

Venligst kontakt receptionen ombord angående personlige effekter fundet om bord. Henvendelse sker direkte på telefonnummer 00298 344900 eller send en email til reception@norrona.fo. Personlige effekter vil blive holdt ombord i 2 måneder.

KÆLEDYR

Transport af kæledyr sker mod særskilt tillæg, på eget ansvar og under særlige regler efter aftale med SML. Kæledyr må ikke medbringes i kahytterne. Overtrædelse af dette vil medfør et rengøringsgebyr på DKK 3.000. Når du medbringer kæledyr på din rejse med SML, skal du booke et bur til kæledyret. Burene er nummereret – 1-4 for de små bure og 5-6 for de store bure. Når du kommer ombord, skal du hente nøgler til buret i receptionen. Der opkræves et depositum herfor, som bliver refunderet ved returnering af nøglerne. Vi har særskilte bure til kæledyr, der bookes sammen med billetten. Der findes to store bure, der måler: 80 cm (bredde) x 115 cm (højde) x 130 cm (længde) og seks mindre bure, der måler: 80 cm (bredde) x 55 cm (højde) x 130 cm (længde). Kæledyr må ikke medbringes til Island. Kæledyr må kun medbringes til Færøerne ved ophold på Færøerne i mere end 3 måneder, og under særlige indrejsebestemmelser. SML anbefaler, at Kunden kontakter de lokale myndigheder.

PERSONSOPLYSNINGER

Selskabet behandler alle personlige oplysninger sikkert og i overensstemmelse med god da-tabehandlingsskik.

Indsamling af oplysninger sker til at sikre gennemførelsen af passagerens bestilling og for at kunne sikre den service passageren kan forvente. Ved bestilling af en rejse har selskabet behov for at modtage oplysning om alle rejsendes navn, adresse, fødselsdato, pasnummer, telefonnummer og eventuel e-mailadresse. I det omfang betaling sker online har SML tillige behov for at modtage oplysning om kreditkort, kreditkortnummer, udløbsdato og eventuel sikkerhedskode. SML forbeholder sig retten til at videreformidle oplysninger til tredjemand, men alene tredjemand som SML har et gensidigt forretningsmellemværende med, herunder særligt leverandører eller underleverandører til den bestilte rejse. Indhentede oplysninger opbevares af selskabet i overensstemmelse med dansk lov.

OPHOLD PÅ LAND

Ved pakkerejser finder ophold på Island sted på de i rejsedokumentet nævnte overnatningssteder. På ankomstdagen er normal check-in tid på overnatningsstederne mellem kl. 14 og 16. På afrejsedagen er seneste check-ud, jf. de til enhver tid oplyste tider på overnatningsstedet, normalt ca. kl. 10.

LOVVALG OG VÆRNETING

Aftalen er underlagt og skal fortolkes i overensstemmelse med dansk ret.

Tvister om aftalens fortolkning, indhold eller opfyldelse skal afgøres ved Københavns Byret, medmindre retsplejeloven giver mulighed for at indbringe sagen direkte for Sø- og Handels-retten eller Østre Landsret.

Generelle Betingelser 2022

Registrering/Indgåelse af aftalen

De kontraktlige forpligtelser mellem kunden og Smyril Line (SML) starter ved kundens bestilling/fremsendelse af bekræftelse. Hvad der er angivet i SML's program, brochurer og sejlplaner og / eller i andet marketingmateriale vedrørende den pågældende pakkerejse betragtes som en del af pakkerejseaftalen, medmindre der er indgået anden aftale. For at være gældende skal eventuelle aftaler baseret på kundens særlige ønsker fremgå af aftalen.

Reservering

Kunden er selv ansvarlig for at kontrollere, at indholdet af bekræftelse og/eller faktura stemmer overens med bestillingen. Kunden har selv ansvar for, at SML får korrekte oplysninger, som er identisk med oplysninger i pas på det tidspunkt, hvor der foretages en reservation. De rejsende skal oplyse telefonnummer eller en e-mailadresse, hvorpå den rejsende er tilgængelig under hele rejsen. Ved bestilling af rejse skal kunden informere om alle rejsende med nedsat fysisk eller psykisk formåen, som ville kræve hjælp til at følge sikkerhedsinstruktionerne. Se reglerne for ” check in”, når du rejser med særlige behov.

Rejsekodumenter

Alle rejsende skal være i besiddelse af et gyldigt rejsedokument, klar til at fremvise ved forespørgsel. Den rejsende er selv ansvarlig for eventuelle udgifter, der kan opstå i tilfælde af, at den rejsende nægtes indrejse på grund af manglende rejsedokumenter. Alle rejsende tilrådes kraftigt at medbringe et gyldigt pas, da pas er det eneste gyldige legitimation ved internationale rejser. Gyldigt pas er obligatorisk at medbringe når man forlader/rejser ind i et Schengenområde. Hvis en rejsende ikke har et gyldigt EU-pas, skal dette oplyses ved bestilling af rejsen.

Regler for børn

Alle rejsende under 16 år skal rejse med en forælder eller værge. Der skal fremvises skriftlig tilladelse fra forældre eller værge for rejsende mellem 16 og 18 år, der rejser alene.

Priser

Alle priserne er inkl.  gebyrer og skatter, og er angivet i danske kroner (DDK.) Børn 0 og 2 år rejser gratis. For alle bil – motorcykelreservationer er den maksimale køretøjshøjde 1,90 meter inklusive tagbagage og antenne, og den maksimale længde er 5,00 meter, medmindre andet er angivet. Der er tillæg for køretøjer med større mål samt for campingvogne, anhængere m.v.  

Pakkerejser inkl. overnatning, udflugter mm.

Pakkerejsepriser, som inkluderer indkvartering på land, og som er angivet pr. person, er gældende når to voksne rejser sammen, medmindre andet er angivet.

Indkvartering på hoteller og pensionater/gæstehuse er i delt dobbeltværelser. For personer, der rejser alene, er der et tillægsgebyr for et enkeltværelse. Alle priser for vandrehjems indkvartering er gældende værelser med flere senge. Bemærk venligst, at der er forskellige regler for soveposer på de forskellige destinationer. Det er muligt at leje eller medbringe eget sengetøj.

Indkvartering i feriehuse i Island inkluderer sengetøj, håndklæder, varme og el. Gæsterne sørger selv for slutrengøring.

Overnatning i feriehuse på Færøerne inkluderer varme, el og slutrengøring som er obligatorisk og derfor med i prisen. Sengelinned er ikke inklusiv i prisen, men kan bestilles på forhånd. 

På ankomstdagen er den normale check – in tid fra kl. 14.00 – 16.00. Hotel check-ud er normalt senest kl. 11.00 på afrejsedagen. 

Indkvartering på destinationer er som angivet i programmet/voucherne eller på rejsebeviset. SML forbeholder sig retten til at henvise rejsende til alternativ indkvartering af en tilsvarende eller bedre standard i samme område. SML forbeholder sig retten til at henvise rejsende til færger/skibe af en tilsvarende eller bedre standard. Rejseinformationer gives primært på dansk eller engelsk.

Udflugter, måltider, drikkevarer, indkvartering på land, samt ledsagende tjenester, transfer eller transport på land er ikke inkluderet i priserne, medmindre andet er angivet.

Børn 3-11 år: Pris for transport og pakkerejser er baseret på indkvartering med egen seng eller ekstra seng i forældres kahyt/værelse. 

Børn 0-2 år: Rejser gratis, forudsat at de ikke har deres egen køje/seng. Ønsker man at tilkøbe separat køje/seng, er prisen den samme som for børn 3-11 år. 

OBS! Der er højst en ekstra seng pr. dobbelt/twin værelse. To ekstra senge er kun muligt på få hoteller, og kun efter forespørgsel. En ekstra seng kan være en sofa eller madras eller lign.


Betalingsbetingelser


Transport & North Atlantic Cruise

  • Ved bestilling tidligere end 30 dage før afrejsen skal første rate på 25 % (dog min. DKK 3.000, -) af rejsens pris indbetales til SML på bestillingstidspunktet. Den resterende del af rejsens pris skal være indbetalt til SML senest på 30. dagen før afrejsen. 
  • Ved bestilling mindre end 30 dage før afrejse, betales hele rejsens pris på bestillingstidspunktet.

For rejser op til DKK 3.000,- betales hele rejsens pris ved bestillingen.


Transport & hotel

  • Ved bestilling tidligere end 30 dage før afrejsen skal første rate på 25 % (dog min. DKK 3.000,-) af rejsens pris indbetales til SML på bestillingstidspunktet. Den resterende del af rejsens pris skal være indbetalt til SML senest på 30. dagen før afrejsen.
  • Ved bestilling mindre end 30 dage før afrejse, betales hele rejsens pris på bestillingstidspunktet.

Betalingsbetingelserne er gældende. I tilfælde af manglende overholdelse af ovennævnte betalingsbetingelser forbeholder SML sig retten til at annullere reservationer og tilbageholde gebyrer i overensstemmelse med afbestillingsbetingelserne

For grupper er specielle betalingsbetingelse gældende, der henvises til ”Gruppebetingelser”.

SML forbeholder sig retten til at hæve prisen for pakkerejser inden afrejse, hvis der sker ændringer i f.eks. transportomkostninger, brændstofpriser, skatter, gebyrer eller valutakurser der bruges til at beregne priserne.


Bankoverførsel (ved direkte booking hos SML og ikke en salgsagent)

Ved bankoverførsel skal booking nummer oplyses

Sparekassen Thy, Store Torv 1, DK-7700 Thisted
SWIFT: STHYDK21 via SP NO DK 22
IBAN: DK 85 90830000311782

Ændringer af aftalen efter aftaleindgåelse

  • Ved ændring inden 30 dage før afrejse, pålægges et administrationsgebyr for ændringer på DKK 200,- samt den eventuelle medførte prisændring. Ændringsgebyret forfalder til betaling samtidig med ændringen.
  • Ved ændringer 30-8 dage før afrejse pålægges et ændringsgebyr på DKK 400,- samt den eventuelle medførte prisændring. 
  • Ved ændringer mellem 7 og 5 dage før afrejse pålægges et ændringsgebyr på DKK 850,- samt den eventuelle medførte prisændring. 
  • Foretages ændringer under 5 dage før afrejse, pålægges et ændringsgebyr på DKK 1.200, - samt den eventuelle medførte prisændring. 
  • Ændring af navn (hvis booking skifter kunde) pålægges et ændringsgebyr på DKK 200,-

Ændringsgebyret forfalder til betaling samtidig med ændringen.


Pakkerejser til Island

Ændringer i pakkerejser til Island vil medføre et ekstra gebyr på DKK 185,- pr. nat pr. værelse, samt den eventuelle ændring i prisen. 

SML forbeholder sig ret til at hæve priserne efter reservationen på grund af ændringer i transportomkostninger, herunder brændstofomkostninger, skatter, gebyrer, omkostninger ved visse tjenester, valutakurser osv.


Vedr. flytning af bookinger fra et år til et andet

Det er ikke muligt at flytte en booking fra et år til et andet. I sådanne tilfælde er det nødvendigt at annullere efter gældende afbestillingsbetingelser og foretage en ny reservation.

Afbestillingsbetingelser

  • Ved afbestilling indtil 30 dage før afrejsen tabes 10 % af rejsens pris.
  • Ved afbestilling 30-15 dage før afrejse tabes 50% af rejsens pris.
  • Ved afbestilling 14-8 dage før afrejse fortabes 75% af rejsens pris.
  • Ved afbestilling mindre end 8 dage tabes rejsens totale pris.

Afbestillingsgebyrer kan stige i tilfælde af, at hotellerne eller andre af SML’s samarbejdspartnere kræver højere gebyrer for afbestillinger.  For grupper er specielle betalingsbetingelse gældende, og der henvises til ”Gruppebetingelser”.

Aflysning eller ændring fra SML’s side inden rejsens påbegyndelse

Rejsende er forpligtet til at holde sig opdateret om ankomster og afgange. Oplysninger herom fås på telefon +298 345800 eller på smyrilline.dk. Hvis pakkerejsen aflyses af SML før afrejse eller ikke kan gennemføres som aftalt, skal kunden underrettes så hurtigt som muligt. Dette gælder dog ikke for mindre ændringer/trivialiteter.

Samtidig med informationen om ændringer/aflysninger skal SML informere kunden om muligheden for reklamation. Kunden kan opsige aftalen og få refunderet ethvert beløb, der er betalt i henhold til aftalen, eller deltage i en anden pakkerejse efter eget valg, hvis SML kan tilbyde dette uden uforholdsmæssige store omkostninger eller tab. Inden for passende tid efter modtagelse af meddelelse om ændring skal kunden underrette SML hvad kunden vælger. Hvis kunden vælger at deltage i en pakkerejse af højere værdi end den, der oprindeligt blev booket, skal kunden betale prisforskellen. Hvis pakkerejsen har en lavere værdi end den der oprindeligt var bestilt, skal SML tilbagebetale prisforskellen. Ansvar og ansvarsfritagelse for SML i tilfælde af ændringer osv.: Hvis kunden lider et tab på grund af SML ændringer eller som følge af aflysning af pakkerejsen, kan kunden skriftligt gøre krav om refusion med generelle refusionsregler, medmindre aflysningen skyldes, at antallet af rejsende nævnt i aftalen ikke er opnået, eller hvis en vis procentdel af rejsende ikke er opnået, og at SML har underrettet kunden om dette senest 14 dage før afrejse (for kortere udflugter/busrejser kan der gælde kortere varsel) eller at tabet skyldes en tredjeparts eller eksterne omstændigheder, der ikke er relevante for pakkerejsen, og at SML eller nogen, som SML er ansvarlige for, ikke kunne have forudset disse omstændigheder ved at udvise tilstrækkelig omhu, da aftalen blev indgået, eller kunne have undgået eller afværget dem, dvs. force majeure eller omstændigheder svarende til force majeure. SML indgår ikke på det lovbestemte, objektivt baseret ansvar, der kan ligge hos luftfartsselskaber, hoteller og andre samarbejdspartnere. SML påtager sig intet ansvar for irrelevante tredjepartsskader på personer eller for bortkommen, stjålet eller ødelagt bagage/køretøjer osv. For bådrejse gælder SML generelle betingelser. Der henvises til sejlplanen.

Reklamation og ansvarsbegrænsning: Hvis kunden konstaterer mangler under rejsen eller i forhold til destinationen, skal han/hun underrette SML eller den pågældende tjenesteudbyder, for at gøre det muligt for dem at afhjælpe manglen. Der opstår en mangel, hvis den rejsende ikke modtager de tjenester og serviceydelser der gennem kataloger, reklamer eller særlige aftaler med SML om på rejsedokumentet, eller ydelserne er af dårligere kvalitet end det der blev aftalt eller garanteret. Hvis SML afhjælper manglen, kan kunden ikke kræve en forholdsmæssig reduktion eller opsige aftalen. Hvis afhjælpningen kan medføre uforholdsmæssige store omkostninger for SML, eller betydelige ulemper kan kunden henvises til at kræve en forholdsmæssig prisnedsættelse eller til at annullerer. Tilbagebetalingskrav skal præsenteres for SML eller formidler inden for rimelig tid efter rejsens afslutning. Samtidig begrænser SML deres ansvar for mangler og skader i samme omfang som følgende internationale konventioner, der kan gælde for tjenesteudbydere, der er skyld i den mangelfulde del af pakkerejsen. For lufttransport: Warszawakonventionen; For søtransport: Athen-konventionen; For togvogne: Konventionen om internationale jernbanetransport. Rejsendes ulykkesforsikring: Da det ofte er meget lave refusioner der betales i henhold til de internationale konventioner, og da den rejsende skal betale alle omkostninger vedrørende lægehjælp og ambulancetransport, anbefaler vi, at rejsende tegner en forsikring. Spørg vores rejsekonsulenter for detaljer.

North Atlantic Cruise udflugter   

SML forbeholder sig retten til at ændre eller aflyse udflugterne både på Island og Færøerne i tilfælde af udfordrende vejrforhold. Hvis en udflugt aflyses, refunderer SML det forudbetalte beløb ombord. Tilbagebetaling vil være i DKK.

Transport af uafhængige transportøre

For landtransport i forbindelse med pakkerejser via uafhængige luftfartsselskaber kan andre vilkår og betingelser være gældende for disse selskabers del af pakkerejsen. Disse regler oplyses, når pakkerejsen er reserveret. Især reglerne vedrørende check-in tid, kæledyr og bagage kan variere fra selskab til selskab.

Rejsetider

Alle ankomst og afgangstider er lokaltider, og er med forbehold for vejrforhold. SML forbeholder sig retten til at ændre i sejlplanen. rejsende er forpligtet til selv at holde sig opdateret om afgangstider og mulige ændringer på vores hjemmeside www.smyrilline.dk eller ring +298 345800. 

Vintersejlads til Island

SML henleder opmærksomheden på at det kan forekomme at forholdene viser sig at være ugunstige, og at SML derfor ser sig nødsaget til at ændre i sejlplanen i henhold til dette. Skulle vejrforhold og/eller tekniske problemer forhindre sikker sejlads mellem Færøerne og Island, eller mellem Island og Færøerne, forbeholder SML sig retten til at ændre i sejlplanen, så vi afgår tidligere eller senere end planlagt. SML forbeholder sig også retten til at aflyse en afgang.

Hvis MS Norröna afgår senere eller tidligere end planlagt, eller hvis en afgang aflyses, er SML ikke forpligtet til at betale kompensation, betale for alternative transportmidler eller tilbyde gratis indkvartering. Rejsende hæfter selv for disse udgifter. SML kan dog tilbyde rejsende, der er strandet på Færøerne, gratis indkvartering ombord MS Norröna, der vil dog blive opkrævet betaling for måltider. Hvis passagerer er strandet på Island, er SML ikke ansvarlig for eventuelle udgifter den rejsende måtte have i forbindelse med dette, herunder, men ikke begrænset til hoteludgifter. SML vil dog meget gerne hjælpe med at finde en bolig, hvis dette er nødvendigt.

Som et eksempel, hvis der går en uge uden MS Norröna kommer til Seyðisfjørður på Island, og en passager ombord Norröna ønsker at komme til Island hurtigere, betaler SML ikke for en flyrejse; Den rejsende er eneansvarlige for sådanne alternative rejsearrangementer. Men hvis en passager rejser med bil, og ønsker at få denne sendt til Island, vil SML sammen med passageren sikre, at køretøjet sendes gratis til Seyðisfjørður i Island på den næste tur.

Rejsende er forpligtet til at holde sig opdateret om afgangstider og mulige ændringer på vores hjemmeside smyrilline.dk eller telefon +298 345800. SML vil altid gøre deres yderste for at informerer rejsende om eventuelle ændringer i sejlplanen, derfor er det meget vigtigt, at der oplyses et telefonnummer, der altid er tilgængeligt for SML.

Check in

Check-in tiderne oplyses her.

Rejsende med særlige behov skal tjekke ind 2 timer før afgang. Oplys venligst personalet i check-in, om du har særlige behov, så den relevante hjælp kan gives. Bemærk, at afgangstiderne er den tid/dato, der er angivet på billetten. SML forbeholder sig retten til at annullerer rejser for personer, der ikke er mødt til check-in indenfor check-in tiderne. SML forbeholder sig retten til at sejle, så snart check-in er lukket. Der er ikke adgang til bildækket under rejsen.

Rejsende skal være opmærksom på, at ventetid må forventes i forbindelse med check-in, kørsel ombord, kørsel i land, og kunden må ikke forvente at være i land ved ankomsttidspunktet i havnen.

Særlige behov

Rejsende med særlige behov skal tjekke ind 2 timer før afgang. Oplys venligst personalet i check-in, om du har særlige behov, så den relevante hjælp kan gives (f.eks. parkering af bil i nærheden af elevator, hjælp til og fra handicap venlig kahyt) Rejsende skal være opmærksom på, at ventetid må forventes i forbindelse med afgang og ankomst. 

No-show

Kundens forpligtelser – manglende fremmøde – ubrugte tjenester: Hvis kunden ikke har aflyst pakkerejsen, og/eller hvis den rejsende ikke fremmøder på det angivne tidspunkt og sted for afgang eller hjemrejse, eller hvis den rejsende ikke er i stand til at påbegynde eller afslutte rejsen på grund af manglende rejsedokumenter, f.eks. gyldigt pas, nødvendige visum-eller vaccinationsdokumenter osv., er SML berettet til at opkræve den samlede pris for pakkerejsen. Dette gælder også hvis den rejsende er udelukket på grund af gentagen grove overtrædelser af regler fra transportør, hotel osv. Hvis en rejsende ikke fremmøder ved de angivne transporter eller på anden måde undlader at bruge de ydelser, der er inkluderet i pakkerejsen, kan der ikke kræves erstatning for de ubrugte ydelser/tjenester. Kunden skal holde sig opdateret om tidspunkt for hjemrejse, hvis der er bestilt en retur rejse alene, eller den rejsende har forladt rejsegruppen. Det er den rejsendes eget ansvar at overholde regler for genbekræftelse af sejladsen, der inkluderet i individuelle rejser og pakkerejser. Manglende genbekræftelse betyder, at transportør har ret til at sælge de reserverede pladser til anden side. Gældende for lov og sted: Alle krav, der stammer fra en pakkerejse, for hvilke ovenstående betingelser er godkendt, justeres i henhold til dansk lov. Tvister om aftalens fortolkning indbringes for Sø-og handelsretten i København.

Kahytter

Kahytten er til rådighed indtil 2 timer før ankomst. Det tidspunkt hvor du skal forlade kahytten, kan variere og meddeles ombord.

Sikkerhed

Af sikkerhedsmæssige årsager kan bagage og køretøjer undersøges før ombordstigning. Hvis dette nægtes, kan den rejsende nægtes boarding uden ret til at kræve erstatning for billetprisen. Bagage, der kan medføre betydelig ulempe for, eller bringe skibets, menneskers eller gods´ sikkerhed i fare, må ikke medbringes. Transportør skal og er berettiget til, afhængig af omstændighederne og uden at skulle holde den rejsende skadesløs, at bringe bagagen i land eller destruere den, hvis den er medtaget ombord uden rederiets kendskab og skriftlig bekræftelse. Rejsende må ikke medbringe bagage eller genstande, der kan betragtes som en sikkerhedsrisiko under internationale skibs-og havnesikkerhedskode. Hvis overtrædelse af ovennævnte bestemmelser medfører at skibet tilbageholdes, begrænses i drift eller indebærer en bøde til transportør, skibet eller skibets ejer, skal den rejsende holde transportør, skibet eller skibets ejere skadesløs for alle omkostninger og udgifter derved inklusive, men ikke begrænset til, tab af indtægter. Den rejsende skal overholde alle regler i loven og internationale konventioner, der vedrører transport af farlig gods/bagage.

Rygning

Rygning er kun tilladt i rygeområdet Hjallurin på dæk 9. Denne regel gælder for både passagerer og besætning. Det er ikke tilladt at ryge i kahytterne. Enhver overtrædelse af disse regler vil medføre en bøde på DKK 1.500. 

Fragt

Biler uden chauffør/registreringsnummer skal bookes som fragt. Vedrørende fragt af køretøj til Færøerne og Island henvises til Smyril Line Cargo på +45 96550350 eller hirtshals@cargo.fo.

Bestil gratis katalog

Udfyld venligst felterne for at modtage dit gratis katalog