Selskabets historie
Smyril Lines primære arbejdsområde er rejser- og godstransport i Nordatlanten.
Smyril Line blev oprindeligt grundlagt i 1982 af officererne fra færgen M/F Smyril. Sammen købte de færgen Gustav Vasa, som de døbte M/S Norröna, og i 1983 genoptog Smyril Line M/F Smyrils gamle rute.
Smyril Line er i dag et velrenommeret rederi indenfor rejse og fragtområdet.
Smyril Line lod en ny Norröna bygge, som startede op på ruten i april 2003. M/S Norröna er gennem årene gradvis blevet opdateret og ved årsskiftet 2020/2021 blev der gennemført en større modernisering af skibet. Antallet af dobbeltkahytter er nu øget med 50 stykker, og på dæk 10 blev der bygget en ny café. Det samlede antal kahytter er nu 366, desuden er der 30 kahytter indrettet med couchetter. Ud over denne omfattende ombygning, blev der også foretaget smårenoveringer rundt hele skibet.
M/S Norröna er 36.976 BRT, er 165,7 meter lang, 30 meter bred og sejler med en hastighed på 21 mil i timen.
Smyril Line ejer og driver også Smyril Line Cargo, som har tre fragtskibe i flåden: Akranes, Mykines og Glyvursnes. For yderligere information om Smyril Line Cargo, besøg cargo.fo.
Smyril Line har også datterselskabet, Smyril Line Travel A/S i Danmark, der har salgskontorer i både Hirtshals og i Kiel, Tyskland.
Hovedaktionærerne i Smyril Line er P / F 12.11.11 (59,5%), Føroya Landsstýri (16,2%) og Framtaksgrunnur Føroya (6,3%). De mindre aktionærer står for i alt 18%. Den samlede aktiekapital er 112.012.332 DKK.